B Complex Shaklee Boleh Melegakan Sakit Kepala Dengan Pantas

Assalamualaikum.. Hari nie nak cerita kat korang pasal B Complex Shaklee.. Sebelum kita pergi lebih jauh tentang supplement B complex shaklee nie terlebih dahulu saya nak cerita tentang testimoni terhadap diri saya sendiri.. Kenapa saya jatuh cinta pada B complex shaklee nie??

First sekali saya ambil pada waktu pagi.. Saya ambil 2 biji.. Kalau saya ambil 2 biji pada waktu pagi, first stress memang tak de.. Al maklum la suri rumah kan penat, bila da penat kadang-kadang anak buat silap sikit jer mesti stress kan, jadi sebelum saya buat kerja rumah mesti ambil 2 biji sebab bila saya dah penat buat kerja rumah, stress tu Alhamdulillah tak de.. Kalau anak buat silap or buat perangai sikit, Alhamdulillah saya boleh bersabar dan handel dengan tenang.. Alhamdulillah..

Yang kedua, saya pernah tiba-tiba jer pening kepala sebab ada sesuatu yang sangat - sangat terkejut berlaku pada diri saya.. Bila terkejut, dada saya terus sakit dan tangkap pada kepala saya, sebab tu saya pening.. Saya terus ambil 2 biji b complex shaklee  nie dan Alhamdulillah saya terus rasa tenang dan tak pening kepala dah.. lepas tu terus tido, dan bila bangun rasa segar jer.. Alhamdulillah..

Dua perkara yang berlaku pada diri saya dan Alhamdulillah dapat di tangani dengan makan B Complex.. Allahuakbar, syukur sangat-sangat.. 

KANDUNGAN YANG TERDAPAT DI DALAM B COMPLEX SHAKLEE

B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% Ciotin dan Asid Folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B Complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.


Apakah manfaat dari vitamin B1, B6 dan B12 ?

Vitamin B1
Sumber : beras merah, kuning telur, ikan, kacang dan gandum
Manfaatnya :
  • melancarkan metabolisme
  • melancarkan peredaran darah
  • mengoptimalkan aktiviti kognitif dan fungsi otak
  • mencegah terjadinya kerosakan urat saraf
  • memulihkan gangguan saraf 

Vitamin B6
Sumber : daging, hati, ginjal, ikan, kacang dan beras tumbuk
Manfaatnya :
  • memlancarkan metabolisme
  • meningkatkan kekebalan tubuh
  • menjaga keseimbangan garam-garam mineral
  • membantu sintetis RNA dan DNA

Vitamin B12
Sumber : hati, ikan, susu dan olahannya, daging, telur dan rumput laut
Manfaatnya :
  • mencegah kerosakan urat saraf
  • membantu pembentukan sel darah merah
  • melancarkan metabolisme sistem tubuh
  • mengubah karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga

KORANG TAU TAK??

Badan kita memerlukan vitamin B yang mencukupi bagi membantu proses penghadaman , iaitu pertukaran makanan kepada tenaga serta memastikan kesihatan saraf sekaligus meredakan tekanan dan sakit kepala. Sebab itu, dalam program kesihatan Shaklee… B Complex merupakan salah satu supplement  asas yang wajib diambil untuk kebaikan dan kesihatan badan secara menyeluruh.

Jadi, walaupun korang ambil lebih B Complex Shaklee nie, tak kan ada apa-apa effect malah bagi kebaikkan kat dalam diri korang.. Hal ini kerana B Complex Shaklee nie adalah salah satu
 adalah vitamin larut air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui system pencernaan. Oleh itu adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B Complex setiap hari.

Apakah yang akan berlaku jika kita kekurangan vitamin B?

Kekurangan vitamin B Complex boleh menyebabkan:

  • Lemah sistem saraf
  • Mengganggu fungsi otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. 
  • Pembentukan sel abnormal
  • Mengakibatkan anemia
  • Masalah depresi (tekanan perasaan)
  • Kehilangan daya memori
  • Cepat letih
  • Sesak nafas
  • Insomnia
  • Kurang fokus dan konsentrasi
  • Mudah tersinggung
Kalau vitamin B dalam badan korang kurang, tak de la keseimbangan pada badan korang.. Take Note yer..



KEBAIKAN DAN MANFAAT VITAMIN B- COMPLEX

 DARI SHAKLEE

  1. Dapat menukar makanan kepada tenaga 
- membantu penghadaman, menukar lemak,karbohidrat dan protein kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan dan kelesuan.


  1. Melawan tekanan 
- memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepada, tekanan dan mengurangan kemurungan serta insomnia.


  1. Membantu Tumbesaran 
- menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.
  1. Rambut beruban dan gugur
 - membaiki masalah kulit kepala dan kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.
  1. Baik untuk mata
 - mengurangkan masalah keletihan mata dan mencegah katarak, meningkatkan kualiti penglihatan,perkasaan memori dan daya pemerhatian/daya fokus.
  1. Dapat mencegah anemia
 - membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan anti bodi, merangsang sirkulasi darah dalam tubuh, merendakan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, peming , lemah semangat, keletihan, migrain, muntah-muntah, mabuk darat atau laut.
  1. Meredakan senggugut 
- Baik untuk masalah senggugut (PMS) meredakan kerisauan , keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit.
  1. Mencegah perlcche -  dikenali juga sebagai kerekahan mulut, mencegah jangkitan lidah serta nafas berbau.

KELEBIHAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK KANAK-KANAK

1. Merangsang pertumbuhan.

2. Meningkatkan kemampuan berfikir.

3. Memberikan tambahan tenaga.

KELEBIHAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK ORANG DEWASA

1. Menambah tenaga.

2. Mengurangkan stress.

3. Melambatkan proses uban di rambut.

4. Membantu meningkatkan konsentrasi.

KELEBIHAN VITAMIN B COMPLEX UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.

2. Mencegah anemia (tekanan darah rendah)
3. Mencegah anemia (tekanan darah rendah)
4. Membekalkan asid folik yaang sangat penting untuk mengelakkan ke cacatan janin..


Jadi, mulai dari sekarang pastikan korang semua ambil B complex nie dalam kehidupan korang seharian.. Lagipun supplement nie halal dan semulajadi.. Sebab tu saya ambil  nie tanpa ada kerisauan dan keraguan.. Insha Allah..

Bagaimana untuk mendapatkan B Complex Shaklee ini??

Hubungi saya Siti Ruqaiyah +60147380367 Call/SMS/Whatsapp



MENARIK DI BLOG SAYA:
- DIARI SITI RUQAIYAH 313
- NUTRISI UNTUK IBU

LAGI ARTIKEL MENARIK

0 comments