Pembelajaran Khaulah Amrina

Assalamualaikum.. selamat petang semua.. hari nie saya nak sambung lagi cerita saya.. ok, kali nie saya nak cerita tentang bagaimana saya mengajar Khaulah Amrina.. Walaupun Khaulah masih kecil, tapi bagi pendapat saya, kalau kite ajar dari kecil la sennag die nak dapat.. Sebab bab kata pepatah 'melentur buluh biar la dari rebungnya'.. betui idok?  Macam saya, da saya start ajar dia abjad - abjad ABC, huruf-huruf hijaiyah, nombor - nombor dan banyak lagi..

Flash card huruf-huruf hijaiyah ni saya beli sebab nak tengok contoh macam mana nak buat..

Flash card ni tentang mengenal jenis-jenis warna.. saya wat 10 jenis warna

Falsh card nombor nie saya buat dari 1 hingga 10

Flash card no dalam bahasa arab 1- 10
Saya start ajar Khaulah masa umur dia 1 tahun 5 bulan.. sebelum tu saya selalu bagi Khaulah tengok video alif ba ta, nasyid ABC, pastu nasyid jenis-jenis buah-buahan, jenis-jenis binatang dengan anggota badan yang ade kat you tube. 

Tapi, bila Khaulah da masuk 1 tahun saya da start nyanyi depan die, sampai kadang-kadang die tak nak bagi saya berhenti.. kadang - kadang tu agak penat jugak la nak melayan dia.. haha.. tapi layankan je lah.. kemudian saya nyanyi depan die nasyid anggota badan yang dia selalu dengar sebelum ni kat dalam you tube sambil tunjuk kat dia setiap anggota badan yang saya nyanyi.. lama- kelamaan dia da tau setiap anggota badan.. alhamdulillah.. tapi memang amazing, otak budak kecil memang cepat tangkap.. sebab tu la dari baby lagi kite kene asuh die.. walaupun nmpak mcam die tak fokus tapi sebenarnye die ambil je ape ilmu yang kite bagi..

Memang la setiap baby perkembangan mereka berbeza-beza tapi tak salah kalau dari kecil kita start ajar dowang ilmu-ilmu pembelajaran.. Macam Khaulah, walaupun umur dia 1 tahun 9 bulan dia tak pandai kalau bercakap tu dalam bentuk ayat, 'contoh ummi nak makn', tapi dia boleh bercakap walaupun sebut perkataan tu satu -satu.. yang penting dia paham apa yang kita ajar dia selama ini.. 

Saya juga ajar khaulah menulis.. saya ajar dia cara pegang pensil dengan betul.. mula-mula tu memang nampak dia kekok tapi lama - lama kita tegur, dia da boleh pegang pensil dengan betul.. Alhamdulillah.. Khaulah dia suka pegang tangan kiri, jadi nak ajar dia pegang tangan kanan memang kene banyak bersabar.. kene selalu tegur dia.. tapi tegur dengan elok-elok la jangan mara-mara..hihi.. saya bagi khaulah conteng dekat kertas malilakat.. guna kertas besar- besar senang.. sambil dia mewarna tu, saya cakap dengan die, 'Ok yang Khaulah pegang tu wane ape? wane itam..' sampai la abis 12 wane pensil.. kadang-kadang tu masuk mulut jugak la, tapi saya perhatikan, kalau masuk mulut saya tegur dan ambil warna tu, dan cakap 'ummi bagi wane ni tok tulis bukan untuk makan, tegur je, nanti lama-lama dia akan faham.. dia tak buat da..


Kusyuk die menulis..hihi..

Bila khualah da 1 tahun 8 bulan saya masukkan lagi silibus baru iaitu ajar nama dia.. hari - hari saya bagi tahu nama dia.. saya mention dalam 3 bahasa. nahasa melayu, bahasa arab dan bahasa english.. nama dia saya buat dalam bentuk flash card..


Sekarang ni, bila Khaulah dah masuk 1tahun 9 bulan nama tu saya da start lekat di peti ais.. supaya hari- hari dia nampak nama dia dan saya akan sebut hari-hari nama Khaulah supaya dia bole ingat.. selain dari belajar ilmu akademik, saya juga selalu bacakan surah-surah lazim masa dia nak tido, saya terapkan daripada dia baby lagi.. 

Flash card yang saya tampal pada peti ais.

sampai sini saje ape yang saya nak cerita, kita sebagai ibu bapa jangan pernah putus asa untuk mendidik anak kita.. bila saya dah ada anak ni, baru saya sedar bukan senang nak mendidik anak kita.. kita memang kene fokus betul-betul pada mereka supaya mereka ingat kita memang sayang pada mereka.. jangan sesekali berputus asa kalau anak itu lambat jalan or lambat bercakap.. yang penting kita curahkan sepenuh ilmu dan kasih sayang kepadanya.. dan yang paing penting doa.. doa seorang ibu sentiasa dimakbulkan oleh Allah.. insyallah..

MENARIK DI BLOG SAYA:
- DIARI SITI RUQAIYAH 313
- NUTRISI UNTUK IBU

LAGI ARTIKEL MENARIK

0 comments