Cara Penjagaan Pam Susu Supaya Tahan Lama

Assalamualaikum.. Apa khabar semua.. Semoga hari  nie semua sihat-sihat belaka.. Tajuk entry saya kali nie, cara penjagaan pam susu supaya tahan lama.. Pam susu nie ada dua jenis..
1) Pam Manual

Jenis -jenis pam manual



2) Pam Elektrik

Jenis-jenis pam elektrik

Kedua-dua pam nie kalau korang semua pandai jage insha Allah memang akan tahan lama.. Tahan lama kat sini boleh pakai sampai anak kedua hingga ke tiga.. Entah - entah boleh pakai lebih lame dari yang saya jangkakan.. Saya ceritakan pada pengalaman saya dan berdasarkan apa yang saya search..

1) Jangan Guna Pam Lebih Dari 30minit (Untuk Pam Elektrik)

Maksud kat sini jangan guna pam berterusan lebih dari 30minit tanpa henti.. Kalau tak nanti motor pam akan rosak.. Macam saya pam 10 minit belah kanan dan 10 minit belah kiri sampai 30minit, pastu benti 30 minit jap.. Kemudian sambung balik pam 30 minit.. Ataupun 30minit rest lagi saya guna pam manual.. Sebab saya beli pam elektrik autumnz dapat free gift pam manual sekali..

2) Jangan Strelise Komponen Pam Yang Bergetah

Yang kedua nie kebanyakkan ibu-ibu tak tahu termasuk lah saya.. Nie pun saya baru tahu masa nak beli pam susu nie.. Penjual tu cakap komponen bergetah kat pam nie jangan disterilisekan sebab komponen getah pada pam nie kalau kena air panas ianya mudah terkoyak.. Sebab tu la bila nak pam tiba-tiba je tak rasa pam tu sedut.. Nie la tanda-tanda salah satu getah pada pam susu terkoyak..  Ada 4 komponen pam yang bergetah dalam pam autumnz bliss.. Kalau pam jenama lain korang tengok mane yang jenis bergetah janga rendam dengan air panas, sekadar basuh sahaja kecuali tubing jangan basuh..

a) Silicone Diaphragm
b) Silicon Breast Shield Massanger


c) Membrane

d) Tubing

3) Cabut Adaptor Plug Atau Battery Selepas Menggunakan Pam

Lepas da guna pam pastikan korang cabut plug adaptor atau bateri daripada motor pam.. Kalau korang tak cabut pulg adaptor atau batteri nanti motor pam akan cepat rosak.. Ingat tau..!

4) Basuh Komponen Pam Yang Terkena Susu

Lepas korang dah selesai pam pastikan korang basuh komponen yang terkena susu.. Kalau korang tak basuh nanti smeut akan hurung pam tu dan gigit komponen yang bergetah dan akan terkoyak.. Sebab tu la kalau nak guna pam tiba-tiba tak rasa pam tu sedut breast korang.. Jangan tangguh-tangguhkan nak basuh.. Pastikan korang basuh satu-satu komponen tu.. Semut suka bau susu ibu..

5) Jangan Basuh Tubing

Tubing nie adalah komponen yang akan disalurkan ke motor pam.. Kalau korang basuh tubing pam nie dan korang tak keringkan, nanti bila nak guna pam, air akan masuk ke motor, sebab tu la motor pam boleh rosak..

5 perkara nie kalau korang buat insha Allah pam korang akan tahan lama.. Pam adalah perkara penting kalau korang nak banyakkan susu badan korang.. Sebab tu kena jaga elok-elok pam nie.. Walaupun korang suri rumah, tetap kena pum jugak tau..  NAk tahu cara nak banyakkan susu boleh baca entry saya tentang 9 tips banyakkan susu badan.. Insha Allah untuk anak kedua nie, saya memang bertekad dan tanamkan niat dalam diri nak menyusukan anak saya sehingga 2 tahun.. Amin.. Masa anak pertama tak bekesempatan.. Tapi untuk anak kedua nie, Insha Allah sampai umur dia 2 tahun.. Sebelum saya tutup entry saya nie, saya nak mintak jasa baik korang semua untuk klik dan like page 'testimoni saya selepas consume shaklee'.. lepas da klik link tu korang like testimoni saya.. Saya masuk pertandingan untuk memenangi 2 tiket percuma ke bali.. jangan lupa klik dan like tau.. Terima kasih sebab like.. Ok la sampai sini sahaja saya nak share dengan korang.. Daa.. Assalamualaikum..



LAGI ARTIKEL MENARIK

0 comments